2018 óta működik a NAV online számlarendszere. Idén 5 éves. Megszokhattuk már, hogy a NAV a
számlázóprogramban kiállított számlákat azonnal, valós időben „látja”, legalábbis gyűjti és elemzi az
adatait.
Azt gondolhattuk volna, hogy a figyelő tekintet veszélye alatt az első dolog lesz, amire a vállalkozások
nagyon-nagyon oda fognak figyelni, és mindenki az Áfa törvény-t fogja tanulmányozni.
Ennek ellenére még mindig nagyon sok a tévhit, régi berögződés, tévesztés.
Azokból a hibákból hozok egy csokorravalót, amik gyakran előfordulnak kérdésként a praxisomban.
1. hiba: a kiállítás kelte a legfontosabb dátum a számlán, attól függ az áfa fizetése.
A számla keltezése adott, ha a számládat számlázóprogramban készíted. Mindig az aznapi dátumot fogja megadni, amikor a számla készült és nem tudod átírni. Csak kézi számlánál lenne rá lehetőséged, hogy a valóságtól eltérő dátumot adja meg, de ott is igaz, hogy a számla kelte nem lehet korábbi, mint az előző számláé.
Valójában a legfontosabb dátum a számlán a teljesítés napja. (az ügylet megvalósulásának a napja).
Általánosan ez keletkezteti az áfafizetési kötelezettsége, abban az időszakban, amelybe a teljesítés napja esik. A teljesítés napját nem mindig tudjuk egy adott napban meghatározni. (időszakot számlázol). Ezeket külön kell meghatározni az áfa törvény írja, melyik ügynél, mit tekinthetünk teljesítés napjának.
2. hiba: kötelező a VTSZ/SZJ/TESZOR/ÖVTJ kód feltüntetése
Amilyen terméket eladtál vagy szolgáltatást nyújtottál, annak a felismerhető elnevezése kell, nem a különböző csoportokba történő besorolása.
Például ha virtuális asszisztens vagy és az egyik vevődnek blogposztokat gyártottál, akkor a blogposzt írást számlázod, a másik ügyfélnek meg a szövegírást, nem 821101-összetett adminisztratívszolgáltatást. Ez az ÖVTJ kód csak azt mutatja, hogy felvetted a tevékenységeid közé.
VTSZ/TESZOR számot csak akkor érdemes feltüntetni, ha fordított áfás a tevékenységed, és ennek megadása segít a könyvelőnek a besorolásban.
3. hiba: A számlát csak az azon szereplő módon lehet kifizetni
Valójában a fizetési mód nem kötelező eleme a számlának előírás szerint. Nem kell egy számlát amiatt stornozni, és újat kiállítani, mert a vevőd máshogy teljesített. De azért ne csináljon belőle rendszert, mert a könyvelést nehezíti meg. Szólj a könyvelődnek, ha a számla ellenértéke nem ott folyt be, ahogy a számlán látja.
4. A számlát ki kell nyomtatni, alá kell írni, pecsételni, akkor hiteles.
Kinek juthat eszébe egy számlázóprogramban készült számlát csak azért kinyomtatni, hogy aláírja? Az aláírás, pecsét nem kötelező elemei a számlának. A számlát pedig nem feltétlenül kell kinyomtatni.
A papír alapúnak minősített számlát kinyomtatva kell őrizni. De a NAV álláspontja szerint a számlázóprogramban kiállított és pdf-ben küldött számla elektronikus számla. Ez EU-n belül most zajlanak a módosítások, hogy hamarosan mindenki csak elektronikus számlát készíthet.
5. A devizában kiállított számlán az áfa összege is devizában szerepeltethető.
A főszabály az, hogy az áthárított adót Ft-ban kell feltünteni. Ez csak akkor elhagyható, ha a ügylet nem belföldön teljesült. A teljesítés helye megint csak az Áfa törvényben meghatározottak szerint értendő, nem a hétköznapi értelemben.
Az is pontosan meghatározott, hogy milyen árfolyamot kell használni a forintosításhoz.
Ha szeretnél ennél többet tudni a számlázásról, annak az alapjairól, javaslom ezt a videós anyagot:
Neked szól. Érthetően, magyarul, törvényi hivatkozások nélkül.
Nézd meg a bevezető videót: https://trening.
Köszönöm, hogy elolvastad.
Katona Melinda vagyok, regisztrált adótanácsadó, ex-NAV-os, coach, tréner.
Ha tetszett a cikk, kérlek, oszd meg másokkal is.
Ha szeretnél többet olvasni a témában, iratkozz fel a hírlevelemre!
Az információ hatalom: aktuális információkat küldök Neked, így elsőkézből értesülsz az adóügyeidet érintő dolgokról.
Nem spam-elem tele fiókodat, havonta 1-2 levélre számíthatsz.
Tudod, hogy van egy segítőd az adózásban, hozzám bátran fordulhatsz! Nincs rossz kérdés, csak fel nem tett kérdés!